Igualada fa el traspàs del relleu de la Capitalitat de la Cultura Catalana a l’Ajuntament Lloret de Mar

Igualada fa el traspàs del relleu de la Capitalitat de la Cultura Catalana a l’Ajuntament Lloret de Mar

L’Ajuntament d’Igualada signa el conveni amb la Revista d’Igualada i la Universitat de Lleida per la creació de dos volums de la Història d’Igualada

Al Saló de Sessions de l’Ajuntament d’Igualada, ha tingut lloc l’últim acte de la Capitalitat Cultural a Igualada, la signatura del conveni entre l’Ajuntament d’Igualada amb la Revista d’Igualada i la Universitat de Lleida per impulsar la creació de dos volums sobre la Història d’Igualada. Així ho han fet l’alcalde Marc Castells, Josep Maria Solà, president de la Revista d’Igualada i Jaume Puy, rector de la Universitat de Lleida. Durant els propers tres anys Igualada tindrà la seva història actualitzada i redactada en dos volums.

Tot seguit l’alcalde d’Igualada, Marc Castells ha fet el traspàs del relleu de la Capitalitat de la Cultura Catalana a Jaume Dulsat, alcalde de Lloret de Mar, juntament amb Xavier Tudela, president de l’Organització Capital de la Cultura Catalana, Pere Camps, regidor de Promoció Cultural de l’Ajuntament d’Igualada i Cristian Fernández, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Lloret de Mar.

Marc Castells, alcalde d’Igualada, ha fet balanç d’aquest any cultural agraint a les entitats: “Les institucions podem ser el motor però les entitats són la gasolina. Un agraïment a totes les entitats que ho han fet possible”.

Xavier Tudela, president de l’Organització Capital de la Cultura Catalana ha valorat molt positivament la capitalitat del 2022: “Som molt feliços pel que ha succeït aquest any a Igualada, un projecte de ciutat i de país. Qualifiquem com a excel·lent la capitalitat de la cultura a la vostra ciutat.”

Jaume Dulsat, alcalde de Lloret, ha rebut el relleu de la capitalitat pel 2023: “La capitalitat a Lloret serà plural i diversa”.

Igualada acaba l’any més cultural, on s’ha pogut viure la cultura des de tots els racons de la ciutat amb més de mil d’activitats i propostes diverses programades de forma especial per l’ocasió, que han comptat amb el talent local i la implicació de les entitats que formen el teixit cultural igualadí.

 

“Traç i camí” ha estat l’emotiu espectacle de cloenda de l’any de la Capital de la Cultura Catalana a Igualada

“Traç i camí” ha estat l’emotiu espectacle de cloenda de l’any de la Capital de la Cultura Catalana a Igualada

Igualada celebra la cloenda de l’any de la Capital de la Cultura Catalana amb “Traç i camí”, l’emotiu espectacle musical que ha fet un repàs de la història de la ciutat en format musical amb orquestra, actors, cor, ballarins i projeccions audiovisuals.

L’espectacle ha desenvolupat la història d’Igualada des que era un llac fins a l’actualitat, potenciant la idea de l’encreuament de camins i del mestissatge i trànsit de cultures fins a dia d’avui. Ha estat produït per la companyia L’Olla Expressa, la música ha estat composada per Carles Prat Vives i els textos per Anna Marsal.

Un espectacle participatiu amb gairebé 600 persones on s’ha comptat amb la direcció escènica de Pep Farrés, la direcció musical de Josep Miquel Mindán, la direcció coral de Laia Cuadras, l’escenografia de Susana Enrich, el vestuari amb Sònia Mateu, el maquillatge de Teresa Prats i Berta Menacho, la coreografia de Fàtima Campos, el vídeo de Bernat Enrich, l’operador de càmera Dani Fons, la coordinació tècnica de Roger Oriol, l’Orquestra Simfònica de l’Anoia, les actrius Irene Jodar i Amelie Loos, les ballarines d’Espai d’Arts, Estudi dell’Arte, Estudi Cristina Queraltó, Estudi Atrezzo i Estudi Montserrat Andrés: Izaar Altube, Claudina Canals, Irina Domènech, Berta Enrique, Laia Leiva, Aina Montivero, Clara Nolla, Aitana Pérez, Martina Prats, Carlota Riba, Aura Sierra i Berta Trull; els cors adults: Cor d’Homes d’Igualada, Cor de Xauxa, Cor Exaudio, Coral Juvenil Xalest, Coral la Llàntia, Coral Mixta Igualada, Coral Merlet, Coral Mig To, Igualada Gospel Choir, Veus de Tous; el cor infantil format per el Cor Infantil de l’ECMMI, Coral els Verdums, Coral Infantil Gatzara, Escola Garcia i Fossas, Escola Mowgli, Escola Pare Ramon Castelltort i Miranda, Escola Ateneu Igualadí, Escola Emili Vallès, Escola Dolors Martí i Badia, l’actriu igualadina Adriana Fuertes va ser l’encarregada de donar la benvinguda a l’acte de cloenda.

Durant l’espectacle van tenir presència totes les entitats que formen el gran teixit cultural de la ciutat: Antic Gremi de Traginers d’Igualada, Associació Dessota, Associació Club Isard, Associació de la Gent Gran d’Igualada, Associació de Puntaires de l’Anoia, Associació per a l’ensenyament del català, Ball de Pastorets d’Igualada, Club Atlètic Igualada, Club Natació Igualada, Coral els Verdums, Coral Gatzara, Creu Roja, Fundació Esclerosi Múltiple de l’Anoia, Igualada Hoquei Club, L’Ateneu Igualadí de la classe obrera, L’Aula Escola de Dansa, Grup Mal Llamp, Moixiganguers d’Igualada, Plataforma per la llengua catalana, Secció Esportiva de l’Escola Pia d’Igualada i Som Xarxa Igualada.

Un meravellós espectacle que va emocionar al públic assistent, on es va poder gaudir d’una proposta sensorial dins el Pavelló de Les Comes que va omplir-se als dos passis amb un total de 1400 persones.

Igualada ha viscut la cultura amb centenars d’activitats i propostes diverses

Igualada acaba l’any més cultural, on s’ha pogut viure la cultura des de tots els racons de la ciutat amb centenars d’activitats i propostes diverses programades de forma especial per l’ocasió, que han comptat amb el talent local i la implicació de les entitats que integren el teixit cultural igualadí.

S’han programat des de jornades de pensament com els “Diàlegs Capitals” fins a tres cicles de poesia i musicals: “De Pell Sensible”, “Eclèctics” i “Música  Capital”. Han tingut lloc les propostes guanyadores del procés participatiu ciutadà: “Aixequem la mural!” de l’artista Núria Riba, “Mostra de balls tradicionals de Diables de Catalunya” organitzada pel Ball de Diables Sant Miquel, “Diada de la Capitalitat” organitzada pels Moixiganguers, “Rius de Foc” organitzat per Mal Llamp, Diables d’Igualada i Petits Diables d’Igualada i “Reis 22 – Trobada estatal de cavalcades de reis patrimonials”, organitzada per la Comissió de Reis d’Igualada i que tindrà lloc els dies 16 i 17 de desembre. També s’han dut a terme exposicions artístiques especials com “Per què la joia és cultura?” i la intervenció artística al Cementiri Nou, “Hypnagogia”, de l’artista igualadí Joan Saló. A més del concert de l’acte inaugural a càrrec de Jordi Savall amb La Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI. Tampoc hi han faltat les visites guiades al patrimoni arquitectònic igualadí com a Cal Granotes, Igualada Medieval, al Fort de Sant Magí, al Cementiri Nou, al Celler Martinell de l’antic Sindicat de Vinyaters i a la Basílica de Santa Maria.

Com a acte central i impulsat per l’escola municipal d’art La Gaspar, es va dur a terme un mapping participatiu amb les escoles d’Igualada a la plaça de Cal Font. L’any de la cultura també ha servit per materialitzar projectes que s’han pogut impulsar des de les pròpies entitats i agents culturals, tant de la de la ciutat com d’àmbit nacional, com és el cas de l’Ateneu Igualadí i la producció de la sarsuela “La corte del faraon” que es va incloure en la programació de Festa Major, com els concerts extraordinaris de La Pegatina i  el grup Diversiones.  

Al mes de novembre es va poder gaudir de l’extraordinari concert d’homenatge al Mestre Just en el 125è aniversari del seu naixement, i els actes paral·lels, com l’exposició de l’Arxiu Comarcal i d’altres. 

El nomenament de la capitalitat ha provocat que Igualada esdevingui l’epicentre cultural a nivell nacional, amb diverses trobades, com les Jornades Recercat, de cultura i recerca local dels territoris de parla catalana, Recercat els  5, 6, 7 i 8 de maig, amb motiu de la Capital de la Cultura Catalana. Les jornades van estar organitzades per l’Institut Ramon Muntaner (IRMU), el Departament de Cultura, la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC), la Federació d’Ateneus (FAC), l’Ajuntament d’Igualada, el Centre d’Estudis Comarcals d’Igualada i l’Ateneu Igualadí.

També s’ha acollit l’activitat del Festivitas Bestiarium i els premis Best, dedicat a la imatgeria de Catalunya, com també la trobada de ciutats del cicle Gaudí de cinema en català que es va dur a terme a l’Ateneu Igualadí; la trobada de CineClubs de Catalunya impulsada pel Cineclub Ateneu que va tenir lloc al Museu de la Pell. 

Aquest 2022 les Jornades Europees del Patrimoni es van presentar a Igualada i van tenir un especial protagonisme amb el projecte “RECorregutsRutes per descobrir el patrimoni industrial del Barri del Rec d’Igualadarealitzat amb la col·laboració del Museu de la Pell d’Igualada i  l’Ajuntament d’Igualada i el suport especial de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural. 

El Projecte Petites Biblioteques Lliures impulsat per la Biblioteca Central d’Igualada, ha apropat la biblioteca als diferents barris de la ciutat instal·lant sis petites casetes que acullen llibres fomentant l’intercanvi i la lectura entre veïns. Aquestes petites biblioteques es troben al barri de Fàtima, barri Montserrat, barri Poble Sec, a la plaça Catarineu, a Cal Badia, i la darrera al barri de Sant Crist d’Igualada. .

#CulturaIgualada ha estat la nova revista que s’ha publicat amb motiu de la l’any de la capital de la cultura catalana. Consta de tres números que han sortit per cada quadrimestre de l’any i compten amb entrevistes i reportatges de contingut cultural i amb el recull de l’agenda cultural. Es troba també en format digital al web www.igualadaccc2022.cat.

Els historiadors Pol Dalmau i Martín Rodrigo es troben per parlar sobre el tràfic d’esclaus a Catalunya al darrer Diàlegs Capitals

Els historiadors Pol Dalmau i Martín Rodrigo es troben per parlar sobre el tràfic d’esclaus a Catalunya al darrer Diàlegs Capitals

Al Teatre de l’Ateneu ha tingut lloc la darrera conversa del cicle de pensament Diàlegs Capitals. Els historiadors Pol Dalmau i Martín Rodrigo s’han trobat per parlar sobre la participació catalana en el tràfic d’esclaus, un tema que fins ara ha estat tabú i que cada vegada més es va posant en l’actualitat. Els historiadors ens avancen que el programa de TV3 Sense Ficció en dedicarà un episodi.

Pol Dalmau i Martín Rodrigo posen en context i expliquen diferents aspectes sobre el colonialisme i el paper dels catalans en l’esclavatge sobretot a partir del segle XIX. Pol Dalmau: “Els catalans arriben tard en el tràfic d’esclaus, en un moment on ja estava prohibit a Anglaterra. Va ser en el boom de la industrialització.”

Martín Rodrigo: “Hem de parlar de persones esclavitzades i no d’esclaus. Una persona lliure se la capturava i se l’esclavitzava.”

Un debat molt interessant que ha posat en relleu la participació catalana en aquest fet, i com això va repercutir en la riquesa, acumulació de capitals i la industrialització. Per acabar ha quedat a l’aire la pregunta “què en fem d’aquest passat esclavista a Catalunya?”. És un fet històric que no se’n parla als llibres de text ni tampoc als museus.

Diàlegs Capitals és el cicle de pensament que s’ha organitzat amb motiu de la capital de la cultura catalana, uns diàlegs que conviden a reflexionar entorn dels reptes del segle XXI, explorar diferents àmbits del pensament i la cultura contemporània. Amb una bona acollida per part del públic, durant el 2022, han tingut lloc un cop al mes i s’han abordat temes d’actualitat a través d’un diàleg entre experts locals i pensadors d’àmbit nacional.

S’ha parlat de cultura i pensament des de diferents punts de vista com l’arquitectura, l’arqueologia, la història, la gastronomia, la cultura popular, les arts escèniques, les noves tecnologies i la intel·ligència artificial, també des d’una perspectiva mediambiental i el col·lapse ecològic, la literatura i la música. El cicle ha comptat amb igualadins compromesos amb la cultura com les actrius Diana Gómez i Adriana Fuertes, el músic Carles Viarnés, el xef David Andrés, l’escriptor Arià Paco, l’arqueòloga Jordina Sales-Carbonell i també experts com són l’antropòleg Manuel Delgado, la pianista Clara Peya i l’arquitecta Carme Pinós, entre d’altres.

Tots els Diàlegs Capitals han estat enregistrats en format podcast i es poden escoltar al web www.igualadaccc2022.cat.

Igualada acaba l’any de la Capital de la Cultura Catalana amb un espectacle participatiu amb més de 400 artistes

Igualada acaba l’any de la Capital de la Cultura Catalana amb un espectacle participatiu amb més de 400 artistes

Traç i camí” és l’espectacle participatiu que clourà l’any de la Capital de la Cultura Catalana. Es tracta d’un espectacle produït per l’Olla Expressa en format musical amb orquestra, actors i ballarins. La proposta artística està inspirada entre d’altres fonts, en el llibre “Pels camins de la història d’Igualada”, escrit pel desaparegut Antoni Dalmau. L’espectacle desenvolupa la història d’Igualada des que era un llac fins a l’actualitat, potenciant la idea de l’encreuament de camins i del mestissatge i trànsit de cultures. La música ha estat composada per Carles Prat Vives i els textos per l’Anna Marsal. Un esdeveniment participatiu amb més de 400 cantaires de corals i escoles de primària de la ciutat, i la Jove Orquestra Simfònica de l’Anoia.

L’espectacle de cloenda tindrà lloc el proper dimarts 20 de desembre al Pavelló de les Comes. Hi haurà dos passis, el primer a les 18:30 h i el segon a les 20:30 h.

Les entrades es poden adquirir a www.tiquetsigualada.cat. El preu de l’entrada és de 10 €, i pels menors fins a setze anys les entrades són gratuïtes, en aquest cas es podrà demanar l’acreditació de l’edat a l’entrada.

Igualada ha viscut la cultura amb centenars d’activitats i propostes diverses

Igualada acaba l’any més cultural, on s’ha pogut viure la cultura des de tots els racons de la ciutat amb centenars d’activitats i propostes diverses programades de forma especial per l’ocasió, que han comptat amb el talent local i la implicació de les entitats que integren el teixit cultural igualadí.

S’han programat des de jornades de pensament com els “Diàlegs Capitals” fins a tres cicles de poesia i musicals: “De Pell Sensible”, “Eclèctics” i “Música Capital”. Han tingut lloc les propostes guanyadores del procés participatiu ciutadà: “Aixequem la mural!” de l’artista Núria Riba, “Mostra de balls tradicionals de Diables de Catalunya” organitzada pel Ball de Diables Sant Miquel, “Diada de la Capitalitat” organitzada pels Moixiganguers, “Rius de Foc” organitzat per Mal Llamp, Diables d’Igualada i Petits Diables d’Igualada i “Reis 22 – Trobada estatal de cavalcades de reis patrimonials”, organitzada per la Comissió de Reis d’Igualada i que tindrà lloc els dies 16 i 17 de desembre. També s’han dut a terme exposicions artístiques especials com “Per què la joia és cultura?” i la intervenció artística al Cementiri Nou, “Hypnagogia”, de l’artista igualadí Joan Saló. A més del concert de l’acte inaugural a càrrec de Jordi Savall amb La Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI. Tampoc hi han faltat les visites guiades al patrimoni arquitectònic igualadí com a Cal Granotes, Igualada Medieval, al Fort de Sant Magí, al Cementiri Nou, al Celler Martinell de l’antic Sindicat de Vinyaters i a la Basílica de Santa Maria.

Com a acte central i impulsat per l’escola municipal d’art La Gaspar, es va dur a terme un mapping participatiu amb les escoles d’Igualada a la plaça de Cal Font. L’any de la cultura també ha servit per materialitzar projectes que s’han pogut impulsar des de les pròpies entitats i agents culturals, tant de la de la ciutat com d’àmbit nacional, com és el cas de l’Ateneu Igualadí i la producció de la sarsuela “La corte del faraon” que es va incloure en la programació de Festa Major, com els concerts extraordinaris de La Pegatina i el grup Diversiones.

Al mes de novembre es va poder gaudir de l’extraordinari concert d’homenatge al Mestre Just en el 125è aniversari del seu naixement, i els actes paral·lels, com l’exposició de l’Arxiu Comarcal i d’altres.

El nomenament de la capitalitat ha provocat que Igualada esdevingui l’epicentre cultural a nivell nacional, amb diverses trobades, com les Jornades Recercat, de cultura i recerca local dels territoris de parla catalana, Recercat els 5, 6, 7 i 8 de maig, amb motiu de la Capital de la Cultura Catalana. Les jornades van estar organitzades per l’Institut Ramon Muntaner (IRMU), el Departament de Cultura, la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC), la Federació d’Ateneus (FAC), l’Ajuntament d’Igualada, el Centre d’Estudis Comarcals d’Igualada i l’Ateneu Igualadí.

També s’ha acollit l’activitat del Festivitas Bestiarium i els premis Best, dedicat a la imatgeria de Catalunya, com també la trobada de ciutats del cicle Gaudí de cinema en català que es va dur a terme a l’Ateneu Igualadí; la trobada de CineClubs de Catalunya impulsada pel Cineclub Ateneu que va tenir lloc al Museu de la Pell.

Aquest 2022 les Jornades Europees del Patrimoni es van presentar a Igualada i van tenir un especial protagonisme amb el projecte “RECorregutsRutes per descobrir el patrimoni industrial del Barri del Rec d’Igualadarealitzat amb la col·laboració del Museu de la Pell d’Igualada i  l’Ajuntament d’Igualada i el suport especial de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural.

El Projecte Petites Biblioteques Lliures impulsat per la Biblioteca Central d’Igualada, ha apropat la biblioteca als diferents barris de la ciutat instal·lant sis petites casetes que acullen llibres fomentant l’intercanvi i la lectura entre veïns. Aquestes petites biblioteques es troben al barri de Fàtima, barri Montserrat, barri Poble Sec, a la plaça Catarineu, a Cal Badia, i la darrera al barri de Sant Crist d’Igualada. .

#CulturaIgualada ha estat la nova revista que s’ha publicat amb motiu de la l’any de la capital de la cultura catalana. Consta de tres números que han sortit per cada quadrimestre de l’any i compten amb entrevistes i reportatges de contingut cultural i amb el recull de l’agenda cultural. Es troba també en format digital al web www.igualadaccc2022.cat.

Igualada Capital de la Cultura Catalana 2022 ha estat una iniciativa impulsada des de l’Ajuntament d’Igualada, el departament de Promoció Cultural d’Igualada i l’organització Capital de la Cultura Catalana. Ha comptat amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona. També ha comptat amb el mecenatge i col·laboració de les empreses igualadines Events, Grup Àuria i Rec Brew.

La Sala acull la retrospectiva de Camps Dalmases en commemoració als 25 anys del seu traspàs

La Sala acull la retrospectiva de Camps Dalmases en commemoració als 25 anys del seu traspàs

L’exposició mostra una quarantena d’obres, amb una abundant producció a l’oli i alguns dibuixos de l’artista del 15 de desembre al 8 de gener

La sala municipal d’exposicions de l’Ajuntament d’Igualada acull aquest Nadal la retrospectiva del pintor impressionista igualadí “Francesc Camps Dalmases (1907-1997), el pintor de la llum”, en motiu dels 25 anys de la seva mort. L’exposició mostra prop de 40 obres de l’artista, de les quals la majoria d’elles són olis sobre tela i alguns dibuixos a llapis sobre paper.

La retrospectiva concentra les principals temàtiques que Camps Dalmases va pintar al llarg de la seva carrera com són paisatges, marines, escenes bucòliques, de pagesia i tot allò relaciona amb la natura, aquell món rural que al llarg del segle passat desapareixia a mida que les poblacions abandonaven el camp per trobar una millor vida a les ciutats.

De la col·lecció que la família més propera conserva es podran contemplar algunes obres de gran format, com l’escena de l’incendi del cambril de la Basílica de Santa Maria, imatge que actualment es conserva com a mural a la capella del Sant Crist, al mateix temple de la capital anoienca o també, el retrat del pati d’una masia de Barruera, al Pirineu de Lleida, entre d’altres.

Camps Dalmases va ser un pintor impressionista, romàntic, que va iniciar els seus estudis artístics a Igualada, amb Bartomeu Camps i més tard a Barcelona, amb els pintors i escenògrafs Josep Mestres Cabanes i Salvador Alarma. Va exposar a Igualada, a Barcelona -a les Galeries Augusta fins l’any 1949 i a partir de 1954, a la Pinacoteca-, a Lleida i també a París i Bogotà. La premsa del moment el va retratar com a un jove prometedor durant els seus inicis fins a definir les seves obres de maduresa com a analítiques, pel detall dels contrallums i els equilibris entre llums i ombres.

La mostra s’inaugurarà el proper 15 de desembre a les 19h a La Sala i es podrà veure fins el 8 de gener del 2023. Ha estat comissariada per la filla de l’artista, Assumpta Camps i l’organitza el Departament de Promoció cultural de l’Ajuntament d’Igualada.

L’última trobada de Diàlegs Capitals amb els historiadors Pol Dalmau i Martín Rodrigo

L’última trobada de Diàlegs Capitals amb els historiadors Pol Dalmau i Martín Rodrigo

Aquest mes de desembre tindrà lloc la última trobada de Diàlegs Capitals, les converses per repensar el món des de la cultura, a través de tots els seus vessants i que han tingut lloc una vegada al mes durant l’any de la capital de la cultura catalana a Igualada.

Per cloure el cicle de pensament comptarem amb els historiadors Pol Dalmau i Martín Rodrigo que ens parlaran sobre la participació catalana en el tràfic d’esclaus i el colonialisme del XIX, una història silenciada. Una afirmació és verdadera si es correspon amb els fets. La historiografia ha tingut un paper rellevant en la construcció del discurs del que anomenem “veritat”. Massa sovint la veritat és definida en funció de l’interès per mantenir un mite o una determinada ideologia. En aquest diàleg entre Pol Dalmau i Martín Rodrigo anirem veient diferents aspectes pocs coneguts del colonialisme i el paper dels catalans en l’esclavisme del segle XIX.

La conversa tindrà lloc el dijous 15 de desembre, a les 19:30 h, al Teatre Municipal Ateneu. L’entrada és gratuïta.

Pol Dalmau

Pol Dalmau Palet (Igualada, 1985), és investigador postdoctoral a Juan de la Cierva en el Departamento de Humanidades de la Universitat Pompeu Fabra. Doctor en Història i Civlització per l’European University Institute de Florència (Itàlia), ha sigut investigador postdoctoral a la Cañada Blanch Centre de la London School of Economics (Regne Unit) i al Leibniz InInstitut für Europäische Geschichte de Mainz  (Alemanya),  finansat per la fundació Alexander  von  Humboldt.  També ha realitzat estances d’investigació als Estats Units (New  York  University)  i Anglaterra  (University of Leeds).

Martín Rodrigo

Martín Rodrigo Alharilla (Sabadell, 1968), és profesor d’Història Contemporània del Departament d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra i membre del Grup 

d’investigació en Imperis, Metròpolis i Societats Extraeuropees. Entre les seves publicacions destaquen “Los marqueses de Comillas, 1817-1925. Antonio y Claudio López (2000)”, “Indians a Catalunya. Capitals cubans en l’economia catalana (2007)” i “La familia Gil. Empresarios catalanes en la Europa del siglo XIX (2010)”. Ha sigut també editor del volum “Cuba, de colonia a República (2006)”.

Els Diàlegs Capitals en format Podcast

Tots els Diàlegs Capitals s’enregistren i es poden tornar a escoltar posteriorment en format Podcast. Estan disponibles al web www.igualadaccc2022.cat, Spotify, Ivoox i a Ràdio Igualada.

Diàlegs Capitals és el cicle de pensament que s’ha organitzat amb motiu de la capital de la cultura catalana, uns diàlegs que conviden a reflexionar entorn dels reptes del segle XXI, explorar diferents àmbits del pensament i la cultura contemporània. Durant el 2022, han tingut lloc un cop al mes i s’han abordat temes d’actualitat a través d’un diàleg entre experts locals i pensadors d’àmbit nacional. 

Concert de Santa Cecília homenatge al Mestre Joan Just i Bertran

Concert de Santa Cecília homenatge al Mestre Joan Just i Bertran

El proper 27 de novembre tindrà lloc la culminació dels diversos actes d’homenatge que s’estan desenvolupant amb motiu del 125è aniversari d’una figura cabdal de la música a Igualada i al nostre país: el Mestre Joan Just i Bertran.

Músics i agrupacions igualadines hereves d’aquest ric llegat l’homenatgem en aquest concert que pretén reflectir l’extensa obra del Mestre, que abasta des de les peces per a piano fins a l’obra simfònica, amb la reestrena dels Tres Quadres Simfònics que no s’interpretaven des de la seva estrena l’any 1960 al Teatre L’Ateneu amb l’Orquestra Municipal de Barcelona sota la direcció d’Eduard Toldrà. No hi faltaran tampoc una mostra de la seva obra per a Cobla i Banda -exceptuant la seva Marxa del Patge Faruk, poc coneguda malgrat la seva gran qualitat-, ni la que es pot considerar la seva principal contribució a la cultura catalana: la seva obra coral, i en especial els seus extraordinaris arranjaments de cançons tradicionals catalanes, que des de la seva tasca a l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya tan estimava.

Grans músics de la nostra ciutat com Jordi Savall -qui ja ha confirmat la seva presència en aquest concert-, David Padrós, Teresa Llacuna i altres mestres i músics igualadins difícilment haguessin arribat on van arribar sense la seva influència i mestratge. Però sens dubte el gran llegat del Mestre Just el trobem en les institucions i entitats que ell va fundar i dirigir, com la Banda de Música d’Igualada, l’Escolania de la Pietat, la Schola Cantorum o la Coral Mixta o les que ell va heredar i va salvar d’una més que probable desaparició en períodes de gran turbulència, com l’Escola Municipal de Música i Conservatori de Grau Professional Mestre Joan Just. També dirigí l’Orfeó de Santa Coloma i impulsà la creació de Joventuts Musicals i la secció de musicologia del Centre d’Estudis Comarcals.

Joan Just no només salvà l’orgue de Sta. Maria d’una més que probable desaparició, amb la coneguda anècdota de la interpretació d’un tango davant dels milicians, sinó també la vida del P. David Pujol, llavors director de l’Escolania de Montserrat -no oblidem que el Mestre Just fou antic escolà i pare d’escolà i posterior abat de Montserrat P. Cassià- i de molts dels seus compatricis. Però amb la seva fermesa i tenacitat plantà la llavor de l’amor a la música a tots aquells igualadins i igualadines que gaudiren del seu mestratge i dels quals tots els qui serem a dalt de l’escenari de l’Ateneu en som deutors.

El director artístic d’aquest concert serà el director igualadí Daniel Mestre Dalmau, comissari de l’Any Joan Just. El concert serà enregistrat i es publicarà per a la discogràfica FICTA.

PROGRAMA

Dansa per a piano

Joaquim Font, piano

El crepúsculo

Pastorcillo

Sandra Roset, soprano

Joaquim Font, piano

Sant Josep i Sant Joan

El noi de la mare*

Cor infantil de l’Escola Municipal de Música i Conservatori de Grau Professional Mestre Joan Just i Bertran (Montserrat Roset, direcció)

Maria Jesús M. de Arenzana, pianista*

El maridet

En Pere Gallerí

Cor Exaudio (Carles Prat, direcció)

El noi de la mare

La marxa dels tres reis

Cor d’Homes d’Igualada (Carles Prat, direcció)

Cirerer florit

Cor Exaudio i Cor d’Homes d’Igualada (Carles Prat, direcció)

El primer Nadal

Som el dia de Nadal*

Coral Mixta d’Igualada (Èric Varas, direcció)

Josep Massana, violí*

Amavit cum Dominus (motet a dos cors)

Coral Mixta d’Igualada, Cor Exaudio i Cor d’Homes d’Igualada

(Carles Prat, direcció)

El somni de la ventafocs (sardana)

Primaveral (sardana)

Cobla Terres de Marca (Concepció Ramió, direcció)

Marziale

Boabdil

Banda de Música d’Igualada (Concepció Ramió, direcció)

Tres Quadres Simfònics

Dansa fantàstica

Marxa elegíaca

Capricho español

Membres de la Jove Orquestra Simfònica de l’Anoia (Josep Miquel Mindán, direcció)

Orquestra Terres de Marca

Daniel Mestre, direcció

Himne del Patge Faruk

Cor Exaudio, Cor d’Homes d’Igualada, Coral Mixta d’Igualada

Cor de l’Escola Municipal de Música i Conservatori de Grau Professional Mestre Joan Just i Bertran

Banda de Música d’Igualada

Membres de la Jove Orquestra Simfònica de l’Anoia i Orquestra Terres de Marca

27a edició dels Premis Ciutat d’Igualada

27a edició dels Premis Ciutat d’Igualada

Aquest diumenge 20 de novembre s’ha dut a terme la 27a edició de l’acte de lliurament dels Premis Ciutat d’Igualada, una edició que s’emmarca en la capitalitat de la Cultura Catalana d’Igualada, un motiu de celebració en un moment de renaixement  i recuperació de la normalitat de l’activitat cultural a Igualada i arreu del país.

L’acte ha comptat amb diferents moments de l’actuació del cantant i compositor igualadí, Roger Argemí. En l’edició d’enguany s’han declarat deserts el premi de Composició Musical Paquita Madriguera i el premi de Recerca Dr. Joan Mercader. Durant l’acte s’han lliurat els següents guardons:

  • El premi de disseny Gaspar Camps, per l’obra “Magazine 2020, Madrid” de l’il·lustrador igualadí, Xavier Mula de Xavier Mula Studio.
  • El  premi d’Art Digital Jaume Graells, l’accèssit va ser per la sèrie “Crow” d’Emilio Santiago Ramos, alies EXÍLIO de Madrid.
  • El Primer Premi Jaume Graells d’Art Digital, per l’obra: Cadira en repòs de Santiago Meroño Oñate de Barcelona.
  • El premi  Joan Llacuna de poesia, pel poemari: Tu sol fas una llar, de l’autor,  Rafael Mammos Carreño de Palma de Mallorca.
  • EI de fotografia Procopi Llucià, a la col·lecció presentada per la fotògrafa Trinley Paris, de França
  • El premi al Compromís Social i Cívic Mossèn Josep Còdol, a l’entitat DONES AMB EMPENTA, pel seu projecte de compromís amb la lluita contra les violències masclistes.
  • El Premi d’Honor Ciutat d’Igualada, va recaure exaequo en Adoració Aliberch Giralt,  Jaume Ferrer Piñol, i Lleonard del Rio i Campmajó.

Una de les parts més emotives de l’acte, ha estat el memorial pòstum. Un moment que vol servir d’homenatge i record dels protagonistes de la cultura de casa nostra que ens han deixat durant el darrer any. Es va recordar Carolina Riba Gabarró, Josep Elias i Farré, Maria-Rita Marimon Llucià, i Antoni Dalmau Ribalta.

El dia 21 de novembre s’obre la venda d’entrades per l’acte de cloenda d’Igualada Capital de la Cultura Catalana

El dia 21 de novembre s’obre la venda d’entrades per l’acte de cloenda d’Igualada Capital de la Cultura Catalana

“Traç i camí”, un espectacle participatiu amb més de 400 cantaires

El proper dilluns dia 21 de novembre, a les 11 h del matí, es posaran a la venda les entrades per l’acte de cloenda d’Igualada Capital de la Cultura Catalana a www.tiquetsigualada.cat. El preu de l’entrada és de 10€, i pels menors fins a 16 anys les entrades són gratuïtes, en aquest cas es podrà demanar l’acreditació de l’edat a l’entrada. 

Es tracta d’un espectacle produït per l’Olla Expresa en format musical amb orquestra, actors i ballarins. “Traç i camí” està inspirada en el llibre “Pels camins de la història d’Igualada”, escrit pel desaparegut Antoni Dalmau. L’espectacle desenvolupa la història d’Igualada des que era un llac fins a l’actualitat, potenciant la idea de l’encreuament de camins i del mestissatge i trànsit de cultures. La música ha estat composada per Carles Prat Vives i els textos per l’Anna Marsal. Un esdeveniment participatiu amb més de 400 cantaires de corals i escoles de primària de la ciutat, i la Jove Orquestra Simfònica de l’Anoia.

L’acte tindrà lloc el dimarts 20 de desembre, al pavelló esportiu Les Comes, en dues sessions: la primera a les 18:30 h i la segona a les 20:30 h. L’última sessió comptarà amb el traspàs del relleu de la capitalitat del 2023 a Lloret de Mar al finalitzar l’espectacle.

Divendres últim recital “De Pell Sensible” amb Jordi Boixaderas i  Miquel Jordà

Divendres últim recital “De Pell Sensible” amb Jordi Boixaderas i Miquel Jordà

El recital Temps fràgils… tancarà aquest divendres, 18 de novembre, el cicle De pell sensible, versió capital, amb l’actor Jordi Boixaderas a la veu i Miquel Jordà, música.  El duet ens proposa un recorregut pels poemes més emotius de Miquel Desclot, Kirmen Uribe, Francesc Parcerisas, Josefa Contijoch, Emily Dickinson, Roc Casagran, Joan Margarit, entre molts d’altres.

Serà a les 19:30 h, al Teatre Municipal Ateneu. Les entrades valen 5 € i es poden comprar anticipadament a www.teatremunicipalateneu.cat, també es poden adquirir a taquilla per 7 €.

Igualada ha recuperat amb motiu de l’any de la Capital de la Cultura Catalana el cicle de música i paraules De pell sensible, versió capital. Aquest cicle va néixer amb la voluntat d’apropar la literatura i la poesia als ciutadans i utilitzant la música com a camí universal. El cicle s’ha programat en un espai singular, on públic i artistes comparteixen l’escenari del Teatre de l’Ateneu. De pell sensible ha comptat amb una selecció d’autors de diferents èpoques i estils amb la voluntat d’oferir un ventall divers.